Selasa, 28 Mac 2017 4:40 AM
OKU Tukar Warna Teks Biru Tukar Warna Teks Merah  Tukar Warna Teks Hijau  Tukar Warna Teks Hitam  Set Semula Warna Teks Facebook Twitter Instagram FOK-2016 Youtube RSS 1akses
  • muatturun icon

muatturun2016
  • kalendaracara icon

kalendaracara2016
  • maklumbalasskp icon my

skp2016
  • beritaeksklusif icon my

bernama2016

  • statistik icon

statistik2016
  • ebook icon

ebook2016

logo3-bm

BAHAGIAN INDUSTRI PERKHIDMATAN

 

PENDAHULUAN

Bahagian Industri Perkhidmatan telah diwujudkan pada 16 Januari 2010 bertujuan untuk mengawalselia pembangunan industri-industri berikut :

  1. Perkhidmatan yang tidak dikawalselia; dan
  2. E-Dagang.

 

OBJEKTIF

Menggalakkan pembangunan industri perkhidmatan tidak dikawalselia dan perdagangan elektronik (e-commerce) yang seimbang dan kompetitif.

 

VISI

Perdagangan Domestik Tunjang Ekonomi Berpendapatan Tinggi.

 

MISI

  1. Menggerakkan sektor domestik utama yang berdaya saing, progresif dan mampan;
  2.  
  3. Ekonomi domestik berasaskan persaingan adil dan inovatif; dan
  4.  
  5. Membangunkan ekosistem perdagangan berasaskan etika dan kepentingan pengguna.
 

 

FUNGSI

  1. Membangunkan sektor perkhidmatan yang tidak dikawalselia termasuk menjadi focal point bagi penentuan dasar liberalisasi Kementerian untuk sektor perkhidmatan dalam rundingan antarabangsa;
  2.  
  3. Mengawalselia pembangunan kedai serbaneka dengan kepentingan asing;
  4.  
  5. Membangun dan mengawalselia e-dagang termasuk menjadi focal point untuk aduan cross border bagi e-dagang; dan
  6.  
  7. Menyemak dan merangka semula polisi dan mekanisme pelaksanaan Malaysia Trustmark di mana KPDNKK bertindak sebagai agensi peneraju.
  8.  

 

Bahagian Industri Perkhidmatan
Aras 9 (Menara), No. 13,  
Persiaran Perdana, Presint 2, 
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62623 Putrajaya, Malaysia.

Tel :03-8882 6205
Fax :03-8882 6490

mygov miti moa mof jpa ideahatch bless bpa